ԱՄՆ-ի հատուկ դեսպանորդ Սթիվ ՈՒիտկոֆը թույլատրելի է համարել Աբրահամի համաձայնագրերի ընդլայնումը, նշելով, որ Հայաստանն ու Ադրբեջանը կարող են միանալ դրանց ապագայում։ «Մենք կարծում ենք, որ շատ, շատ մոտ ենք այդ երկրներում հակամարտությունների վերջնական լուծմանը։ Ես կարծում եմ, որ երկուսն էլ կարող են ցանկանալ միանալ Աբրահամի համաձայնագրերին»,- ասել է Ուիտկոֆը։ ԱՄՆ-ի հատուկ ներկայացուցչի խոսքով՝ սա շատ կարևոր նախաձեռնություն է երկրի նախագահ Դոնալդ Թրամփի համար, և նա հավատում է դրան։               
 

«Անդունդը մի թռիչքով անցնել հնարավոր չէ, հարկավոր է կամուրջ ստեղծել»

«Անդունդը մի թռիչքով անցնել  հնարավոր չէ, հարկավոր է կամուրջ ստեղծել»
13.12.2013 | 11:57

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է կոմպոզիտոր, երաժշտության պրոֆեսոր, ՀՀ ժողովրդական արտիստ, Երևանի պատվավոր քաղաքացի, Երևան քաղաքի ավագանու անդամ ՄԱՐՏԻՆ ՎԱՐԴԱԶԱՐՅԱՆԸ:
Այս տարի նա դարձավ 75 տարեկան, ինչի առթիվ շնորհավորում ենք ու մաղթում բեղուն ստեղծագործական կյանք և արևշատություն:

«ԿՑԱՆԿԱՆԱՅԻ, ՈՐ ԲՈԼՈՐԸ, ԱՆԿԱԽ ԵՐԱԺԻՇՏ ԼԻՆԵԼ-ՉԼԻՆԵԼՈՒՑ, ԼՍԵԻՆ ԻՐԵՆՑ ՆԵՐՍԻ ԵՐԱԺՇՏՈՒԹՅՈՒՆԸ»


-Մաեստրո, տարին հոբելյանական էր Ձեզ համար, ի թիվս մի շարք միջոցառումների, նոյեմբեր ամսին Օպերայի և բալետի ակադեմիական թատրոնի դահլիճում կայացավ հոբելյանական պաշտոնական արարողությունը` հանրապետության նշանավոր արվեստագետների, հասարակական, քաղաքական գործիչների, Ձեր արվեստի սիրահարների մասնակցությամբ: Մեզ հաջողվե՞ց համոզել, որ իսկապես սիրում ենք Ձեզ, որ Դուք երջանիկ արվեստագետ եք:
-Երջանկությունը մի կում ջուրն է, երբ դու ծարավ ես ու ջուր ես ուզում: Ինչ վերաբերում է սիրուն, ես չէի կասկածում, որ իմ հանդեպ այդ զգացմունքը կա: Բայց դահլիճում ես դեմ առա արգելքի: Ինչ-որ բան էի ուզում ասել, բայց չկարողացա: Փորձը ցույց է տալիս, որ չպիտի փորձես ավելի խելոք երևալ, քան կաս, որովհետև այդ դեպքում երևում ես ավելի հիմար: Իսկապես ինձ համար շատ ներշնչող հանգամանք էր երեկոն, ես մտածեցի, որ այն, ինչ արել եմ, իզուր չեմ արել գուցե:
-«Գուցե»-ն, այնուամենայնիվ, կա՞:
-Այո՛, կա, որովհետև կյանքը շարունակվում է: Եվ յուրաքանչյուր հանդիպման գնահատականը ինքդ քեզ տված գնահատականն է, ինքդ քեզ ճանաչելու հնարավորությունն է: Այդ երեկոն ավելի շատ ինքնահաշվետվություն էր, կողքից ինքս ինձ տեսնելու և լսելու առիթ: Սա շատ կարևոր բան է: Երբ ես որևէ ստեղծագործության վրա աշխատում եմ, այնպիսի զգացողություն եմ ունենում, որ մարդկությունը կկործանվի առանց իմ այդ ստեղծագործության: Հետո է պարզվում, որ մարդկության հեչ պետքն էլ չէ: Իսկ երբ տեսնում ես, որ այս կամ այն ստեղծագործությունդ, այնուամենայնիվ, լսում են, կատարում են, հաճելի բան է:
-Այդ երեկոյի ընթացքում հանդես եկավ Ձեր դուստրը` Աննա Վարդազարյանը: Ինձ ու նաև այլոց համար դա հայտնություն էր: Ո՞Ւր էիք «թաքցրել» նրան այսքան ժամանակ: Հայ էստրադան չունի՞ նման հզոր, դրամատիկ ձայնի կարիք:
-Ինքնաքննադատաբար մոտենալով, ինքնարգելքներ ունենալով` ճիշտ չի լինի, որ ես խոսեմ նրա արժանիքների մասին: Նրա ցանկությունն էր իմ երգերի կատարմամբ հանդես գալ այդ երեկոյին, և նա արեց այդ: Աննան ավարտել է կոնսերվատորիայի դաշնամուրային բաժինը` կարմիր դիպլոմով: Բայց ստացվեց այնպես, որ կենսական հարցեր ծագեցին, և դրանց արդյունքում նա ստացավ կյանքի կարմիր դիպլոմը: Մայրս Մոսկվայում մենակ էր մնացել իմ հայրացուի` Ավետ Գաբրիելյանի մահից հետո: ՈՒ Աննան ստիպված էր մեկնել Մոսկվա, լինել տատիկի կողքին: Նաև իմ թոռնուհուն մեծացնելու խնդիրը կար: Նա երաժշտական մարդ է, երբեմն շատ յուրովի է մեկնաբանում արդեն հայտնի մեղեդիների հարմոնիզացիան: Աղջիկս կարողանում է ինչ-որ նոր, հետաքրքիր բաներ ներմուծել այն գործերի մեջ, որոնք ես համարում եմ արդեն ավարտուն, որոշակի սահմանի հասած ստեղծագործություններ: Նա Մոսկվայում մի տասը երգ էր ձայնագրել` նոր մտածելակերպով, նոր նրբերանգներով, նոր գործիքավորմամբ: Դա հայտնություն էր ինձ համար, հաճելի հայտնություն: Ես մտածում եմ, որ արմունկներն այս դեպքում գործի դնելու, Աննային հրմշտոցով բեմ հանելու կարիք չկա: Ինչպես կստացվի, այնպես էլ կդասավորվի ամեն բան: Քանի որ խոսեցինք աղջկաս մասին, չմոռանամ նաև տղայիս` Ցոլակին, ու նրա կնոջը` Լիանային, ովքեր նույնպես երաժիշտներ են: Կինս` Իվետա Ազնաուրովան, դաշնակահարուհի է: Թոռներս նույնպես երաժշտական կրթություն ունեն: Երաժշտական ընտանիք ստացվեց: Դեռ չգիտեմ, թե ինչ ուղի կբռնեն ծոռներս, բայց անգամ ութ ամսական ծոռս ինչ-որ երաժշտական ձայներ է արձակում: Ես կցանկանայի, որ բոլորը, անկախ երաժիշտ լինել-չլինելուց, լսեին իրենց ներսի երաժշտությունը ¥այն բոլորի մեջ կա¤: Դա կօգնի ավելի ներդաշնակ լինել աշխարհի հետ:
-Ձեր դաշնամուրային կոնցերտը հնչեց Արուս Աճեմյանի մենակատարմամբ: Այդ ստեղծագործությունը կարող է զարդարել ցանկացած լուրջ երաժշտական խմբի հայտագիրը: Ինչո՞ւ է այն այդքան հազվադեպ հնչում:
-Ի սկզբանե ես մի, այսպես ասած, սխալ եմ գործել. կոնցերտի առաջին և միակ ձայնագրության մեջ ինքս եմ կատարել դաշնամուրի մենանվագը` ռադիոյի նվագախմբի հետ` Գևորգ Մուրադյանի ղեկավարությամբ: Երբ ինքդ ես նվագում, հետո անհարմար ես զգում ուրիշներին առաջարկել գործդ: Իսկ այդ երեկոյին նվագելու ցանկությունն Արուսիկինն էր: Նա ունի մի մեծ ծրագիր` կատարել հայ կոմպոզիտորների` դաշնամուրի համար գրված բոլոր կոնցերտները: Եվ ինձ համար մեծ հրճվանք էր ¥բառը, խնդրում եմ, չափազանցություն չհամարեք¤ լսել իմ կոնցերտը նրա կատարմամբ: Ի դեմս Արուսիկի` մենք ունենք մի հիանալի դաշնակահարուհի` միջազգային մակարդակի: Երևի թե դա գենետիկորեն նրան տրված շնորհ է: Ինչ վերաբերում է դաշնամուրային կոնցերտին, այն գրվել է երաժշտության մեջ խաչատրյանական դերն ու նշանակությունը ևս մեկ անգամ շեշտելու մղումով:
-Կոմպոզիտորները, որ հանրահայտ են իրենց էստրադային ստեղծագործություններով, բայց գրում են նաև սիմֆոնիկ, գործիքային երաժշտություն, միշտ դժգոհում են, որ իրենց լուրջ ստեղծագործությունները մնում են չճանաչված, չգնահատված ունկնդրի կողմից: Դուք և՞ս ունեք այս զգացողությունը:
-Ինչ-որ տեղ, այո: Կա մեկ այլ զավեշտական իրողություն. ինձ ավելի շատ ճանաչում են «Ա՜յ աման, ա՜յ աման»-ով, որ գրվել է Սունդուկյանի թատրոնում Հրաչյա Ղափլանյանի բեմադրած «Քաջ Նազարի» համար` ըստ Դերենիկ Դեմիրճյանի պիեսի: Խոսքերի հեղինակն Արամայիս Սահակյանն է: Քաջ Նազարի դերն էլ խաղում էր Խորեն Աբրահամյանը: Եվ բեմադրությունն ուներ մի հետաքրքիր նախաբան. Խորենը դուրս էր գալիս բեմ իր սովորական զգեստներով ու հարցնում, թե իր մասին ի՞նչ գիտեն մարդիկ, միայն այն, որ ինքը վախկո՞տ է: ՈՒ Արամայիսը մի սուր միտք էր արծարծել այդ նախաբանում, որն զգուշացնում էր. «Վախկոտից վախեցեք, մարդի՛կ, ես վախից ամեն ինչ կարող եմ»: Ներկայացումն ավարտվում էր Նազարի կործանումով: Ենթադրվում էր, որ պիտի լինի փոփոխություն: Մարդիկ գոչում են` կե՜ցցե նոր թագավորը: ՈՒ գալիս էր նույն Նազար-Խորենը` այլ զգեստով: Սրանում ինչ-որ ակնարկ կար: Դա այն ժամանակի` 1970-ականների համար շատ վտանգավոր էր: ՈՒ քննադատներն այդտեղ ինչ-որ անթույլատրելի բան էին գտել, առաջարկել էին ֆինալը փոխել: Երկու ներկայացումից հետո Հրաչյա Ղափլանյանը մի ավելի ուժեղ ֆինալ հորինեց. նոր թագավորին ազդարարող կանչերի ներքո բեմում առաջ էին բերում դատարկ գահը: ՈՒ մի հզոր տեսարան էլ կար բեմադրության մեջ, երբ ամբողջ բեմն ասես հարձակվում էր դահլիճի, հանդիսատեսի վրա ու բացականչում. «Արդարության հե՛րն անիծեք` հանուն արդարության»: Դա մասսայական հիպնոսի յուրօրինակ դրսևորում էր: Իհարկե, այդպիսի ներկայացումը չէր կարող երկար կյանք ունենալ: Պատվիրված քննադատությամբ այդ ծավալուն, հետաքրքիր ներկայացումը հանվեց:
-Կրկին անդրադառնանք հոբելյանական երեկոյին: Եզրափակիչ ելույթում բոլորիս հրավիրեցիք Ձեր ութսունամյակին: Ի՞նչ կցանկանայիք փոխված տեսնել առաջիկա հինգ տարում:
-Հրավիրելիս նաև ասացի, որ ցանկանում եմ բոլորին տեսնել նույն այս դահլիճում` անկախ նրանից` ես կլինե՞մ իրենց հետ, թե՞ ոչ:
-Ես, իհարկե, հիշում եմ այդ կատակը, բայց խոսենք ակնկալիքներից:
-Ես ակնկալում եմ, որ այդ հինգ տարում մեր կոմպոզիտորների ստեղծագործությունները գտնեն դեպի ունկնդիր տանող ճանապարհը: Կան հիանալի գործեր, որոնք արտասահմանում հնչել են: Ժամանակն է, որ մեզանում էլ հնչեն: Խոսքը միայն իմ գործերի մասին չէ, այլ ընդհանրապես հայ երաժշտությունը պատշաճ մակարդակով աշխարհին ու, առաջին հերթին, մեր հասարակությանը ներկայացնելու: Ինձ համար հաճելի չէ, որ մեր երիտասարդները չեն ճանաչում հայ կոմպոզիտորներին: Ի դեպ, կոմպոզիտորների միությունում գործած ավանդույթներից մեկը, որ նախատեսված է այժմ վերականգնել, հենց այդ նպատակին է միտված: Էդվարդ Միրզոյանի օրոք ու նրա անմիջական մասնակցությամբ մենք գնում էինք մարզեր ու համերգներ տալիս, հանդիպում ժողովրդի հետ: Հիմա նոր նախագահը պատրաստվում է վերականգնելու այդ ավանդույթը: Դա պետք է ոչ միայն ժողովրդին, այլև կոմպոզիտորներին. այդ կերպ նրանք կկարողանան իրենք իրենց ճանաչել, արժևորել հասարակության աչքում:
-Երբ նշվում էր Ձեր յոթանասունամյակը, կատակեցիք, թե աստիճաններով բարձրանալիս չորրորդ հարկում զգում եք, որ յոթանասուն տարեկան եք: Յոթանասունհինգում ի՞նչ է փոխվել այս իմաստով:
-Արդեն երրորդ հարկում եմ տարիքս զգում:


«ՃԻՇՏ ԿԼԻՆԻ ՆՈՐՄԱԼ ՀԱՐԱԲԵՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ ՊԱՀՊԱՆԵԼԸ` ԱՆԿԱԽ ԱՆՁՆԱԿԱՆ ՊԱՏՃԱՌՆԵՐԻՑ»


-Ի՞նչ ակնկալիքներ ունեք կոմպոզիտորների միության նորընտիր նախագահ Արամ Սաթյանից:
-Արդեն կան այն ծրագրի ուրվագծերը, որը ներկայացրել էր Արամ Սաթյանը: Շատ հետաքրքիր մտահղացումներ են: Եթե մեկ բառով ասեմ, նա նպատակ ունի աշխուժացնելու կոմպոզիտորական գործունեությունը ներսում, որը կունենա իր արձագանքը նաև դրսում: Շատ կարևոր է կոմպոզիտորների միության բաժանմունքների վերականգնման հանգամանքը: Յուրաքանչյուրս մեր արած գործի արժեքն զգում ենք` կողքինի կարծիքը լսելով: Ինչ-որ ստրուկտուրային փոփոխություններ են սպասվում, որը կվերացնի միության միանձնյա ղեկավարման տարբերակը: Հարցերը կստանան կոլեգիալ լուծումներ: Պատասխանատվությունը, իհարկե, կկրի նախագահը, բայց կատարվածի, արդյունքի համար պատասխանատու կլինեն վարչության բոլոր անդամներն ու խորհուրդը: Մեկ այլ հետաքրքիր նախաձեռնություն է իրականացվելու, կատարվելու է ծառատունկ Դիլիջանի կոմպոզիտորների տան տարածքում: Այնտեղ բավական կորուստներ են եղել վերջին տարիներին: Դրանում մեղավոր չեն, իհարկե, ո՛չ կոմպոզիտորների միությունը, ո՛չ էլ որևէ մեկն անձամբ: Բայց հիմա ունենք մի վիճակ, որը պետք է շտկել: Այնտեղ հսկայական սոճիներ կան, որոնք տնկվել, աճեցվել են մեծ խնամքով, ու դրանում մեծ է եղել Էդվարդ Միրզոյանի երախտիքը: Վարդերի ճեմուղի կար, որը պետք է վերականգնվի: Այդ ամենն օգնում է ստեղծագործողին, մթնոլորտ ապահովում ստեղծագործելու համար: ՈՒ նորընտիր նախագահը մտադիր է այդ ամենը վերականգնել:
-Դուք ինչ-որ անձնական դժգոհություն ունեիք Ռոբերտ Ամիրխանյանից, բայց, այնուամենայնիվ, երկխոսությունից հետո կարծես թե հաշտվեցիք, անգամ գրկախառնվեցիք: Իսկապես հարթվեցի՞ն հարաբերությունները:
-Որպես ստեղծագործողի` ես շատ բարձր եմ գնահատում Ռոբերտ Ամիրխանյանին: Ես նրան ճանաչում եմ երիտասարդ տարիներից, ու այն ժամանակ նա մի փոքր այլ էր: Երևի կյանքն է փոխում մարդուն: Բայց ամեն դեպքում ճիշտ կլինի նորմալ հարաբերություններ պահպանելը` անկախ անձնական պատճառներից: ՈՒ ես ուրախ եմ, որ մեր միջև առկա ինչ-որ մի տհաճություն, որպես այդպիսին, հարթվեց:

«ՔԱՂԱՔԱՊԵՏԱՐԱՆԸ ԳՈՐԾՈՒՄ Է»


-Ի՞նչը դրդեց Ձեզ դառնալ Երևանի ավագանու անդամ: Երևանը Ժնևը չէ, Վիեննան չէ, որտեղ մարդիկ ինքնաբավ են, չունեն լուրջ խնդիրներ քաղաքային իշխանությունների հետ: Երևանում առկա են բազում չլուծված, աղաղակող խնդիրներ (տրանսպորտի սակագին, ծառահատումներ, աննպատակահարմար շինություններ և այլն, և այլն), որոնց արդյունքում ձևավորվում է հասարակության դժգոհությունը քաղաքային իշխանություններից: Դուք կամա-ակամա դառնում եք այդ դժգոհությունների կրողը, դրա վկայությունը հենց տրանսպորտի գնի հետ կապված պատմությունն է: Փաստորեն, քաղաքային իշխանությունների ներկայացուցիչները և հասարակությունն անխուսափելիորեն հայտնվում են հակադիր բարիկադներում: Լինելով շատ սիրված մարդ և արվեստագետ` ինչո՞ւ ստանձնեցիք այդ առաքելությունը:
-Երբ ինձ առաջարկեցին դառնալ Երևանի ավագանու անդամ, ես սկզբում մտածեցի, որ դա իմ գործը չէ: Բայց մի փոքր ինքս իմ մեջ հարցը վերլուծելուց հետո եկա այն եզրակացությանը, որ այդ առաջարկն ընդունելով` գուցե թե ես կունենամ հնարավորություն նպաստելու, որ Երևանը դառնա այնպիսին, ինչպիսին կցանկանայի այն տեսնել: Ես մտածեցի, որ կունենամ ամբիոն` հնչեցնելու իմ առաջարկությունները, բարձրաձայնելու իմ կարծիքը` հօգուտ Երևանի: Ես ցանկացել եմ օգտակար լինել: ՈՒ մի քանի առիթներ եղել են, որոնք ինձ թույլ են տալիս ասելու, որ Երևանի քաղաքապետարանն առողջ օրգանիզմ է: Շատ արագ է անդրադառնում առաջադրված խնդիրներին, հարցումներին, և դա ինձ ուրախացնում է: Եղել են դեպքեր, որ մարդիկ ուղղակի չեն իմացել, թե որտեղ դիմեն իրենց հուզող հարցերով: ՈՒ քաղաքապետարանին դիմելով` ստացել են արագ արձագանք: Եթե անգամ դիմումին տրվող արձագանքը բացասական է, բայց տրվում է նաև բացատրություն, թե ինչու է բացասական, արդեն արդյունք է: Ես չեմ թվարկի կոնկրետ օրինակներ, միայն կասեմ, որ քաղաքապետարանի ողջ աշխատակազմն իր վրա կրում է մեծ պատասխանատվություն, և այն ամենը, ինչ արվում ու ասվում է նրանց կողմից, հանուն Երևանի է, ոչ թե ընդդեմ ինչ-որ մեկի կամ ինչ-որ բանի: Սա ճանապարհի սկիզբ է: Եվ անդունդը մի թռիչքով անցնել հնարավոր չէ: Հարկավոր է կամուրջ ստեղծել: Ինձ համար շատ հաճելի է նկատել այն մանրուքները, որոնք բարելավում են Երևանի կյանքը: Մշակութային դաշտում նույնպես արվում են կարևոր աշխատանքներ: Գագիկ Բեգլարյանի քաղաքապետության օրոք երաժշտական դպրոցներին նվիրվեցին գործիքներ, ստեղծվեցին խորհրդակցական խմբեր, որոնք այցելում են դպրոցներ, օգնում դպրոցների աշխատանքին, հրատարակչական մեծ աշխատանք է ծավալվում: Մի խոսքով` քաղաքապետարանը գործում է:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2207

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ